Geschiedenis

Eind mei 1940 kwam Bernhard Aa met kapelaan Linthorst aan de praat op het voetbalveld van Rohda. Bernhard Aa was net teruggekeerd uit het leger, na een strijd tegen de Duitsers, die Nederland waren binnengevallen. Kapelaan Linthorst had (pas daarvoor) Raalte als nieuwe standplaats toegewezen gekregen. Ze besloten samen, voor de Raalter jeugd, een verkennersgroep op te gaan zetten.

“Miguel Pro”

De groep werd vernoemd naar de pater Miguel Pro (1891 – 1927) uit Mexico. Hij heeft zich daar onder moeilijke omstandigheden heeft ingezet voor de jeugd. In het najaar van 1940 waren de omstandigheden voor de Raalter jeugd ook niet goed; na een voorspoedige start werd de groep al snel verboden door de Duitse bezetters.

De activiteiten werden stopgezet en na de bevrijding is de draad snel weer opgepakt. In 1947 is ook een gidsengroep gestart met de naam “Trekvogels”. Toen er ook Kabouters kwamen is de naam veranderd in “Jeanne d’Arc”. In 1975 zijn beide groepen gefuseerd is de “Miguel Pro” uitgegroeid tot de bloeiende en bruisende groep die we nu kennen.

De eerste groep

Medio 1940 werd de eerste groep opgericht.

“De Grijze Wolf”

Het huidige clubgebouw (voormalig bekend als ” de Grijze Wolf”) werd na de opening op 15 augustus 1970 het onderkomen voor de “Miguel Pro” en de “Hertog van Potland” groep. Op 25 februari 2008 is de scoutinggroep een vereniging geworden met volledige rechtsbevoegdheid.

Onze vereniging blijft groeien en doorgaan!

Onze vereniging blijft groeien en groeien. Dit is mooi te zien in onderstaande foto van onze groepskampen. Iedere 5 jaar vieren we ons jubileum met een kamp voor de hele vereniging.