Scouting Nederland

Scouting, wat is dat?

Scouting staat voor uitdaging! Scouting biedt leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. Ruim 110.000 kinderen en jongeren in ons land zijn lid van Scouting. Samen met zo’n 20.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen. Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding, dat is wat Scouting te bieden heeft. Maar Scouting is meer: naarmate je als jeugdlid ouder wordt en je langer bij Scouting zit, neemt je zelfstandigheid toe; de begeleiding kan daardoor dus afnemen. Iedereen kan meedoen met Scouting. Geloof, ras, huidskleur, vluchteling of seksuele voorkeur, het maakt niet uit, Scouting staat open voor iedereen.

Ontstaan

Het programma dat Scouting biedt, is gebaseerd op de ideeën van de Engelsman Baden-Powell. Hij bedacht het Scoutingspel aan het begin van de 20e eeuw. Door er voortdurend een eigentijdse draai aan te geven, wordt Scouting steeds aantrekkelijker. Steeds meer kinderen en jongeren in Nederland worden lid van een Scoutinggroep. Dat betekent dat Scouting aanslaat!

Scouting Nederland is in 1973 ontstaan door de samenvoeging van twee jongens- en twee meisjesorganisaties. Deze samenvoeging kwam voort uit de wens naar betere samenwerking en om de terugloop van leden een halt toe te roepen. Het ledental is vanaf 1985 enorm gestegen. Er bestaan ruim 1.000 scoutinggroepen door heel Nederland die zijn aangesloten bij Scouting Nederland. Bij Scouting Nederland zijn deze groepen opgesplitst in regio’s. In Nederland zijn er 45 van dit soort scouting regio’s. De regio heeft intensief contact met de groepen en verzorgt de opleiding van vrijwilligers met Scouting Academy, coacht groepen en organiseert regionale spelbijeenkomsten. De landelijke organisatie, de Vereniging Scouting Nederland, wordt gevormd door de landelijke raad, het landelijk bestuur en het landelijk servicecentrum. Lees meer over de organisatiestructuur en de doelstelling van Scouting Nederland.

Contributies

Scoutinggroepen bepalen zelf hoeveel contributie er betaald moet worden. Een deel daarvan wordt doorgegeven aan Scouting Nederland. Scouting behoort tot de meest goedkope vormen van georganiseerde vrijetijdsbesteding. Een mooi moment om Scouting te leren kennen, is bijvoorbeeld tijdens de Miguel Pro dag, wanneer wij ons ‘Open Huis’ houden. Houdt de agenda in de gaten om te zien wanneer de eerstvolgende MP-dag is!

Wereld Jamboree

Eens in de vier jaar vindt ergens een Wereld Jamboree plaats. Steeds in een ander land, steeds in een ander werelddeel. De laatste keer dat Nederland de Wereld Jamboree heeft georganiseerd was in de zomer van 1995.

Voor meer landelijk scouting nieuws kun je een kijkje nemen op www.scouting.nl